onsdag 14 september 2011

Digitalsystemet har anlänt

Igår var jag och köpte mitt efterlängtade digitalsystem. Det blev ett Lenz Set100. Utöver detta köpte jag två lokdekodrar, två vändslinge automatik, två växeldekodrar. Jag kommer behöva ytterligare en växeldekoder, men Hobbycenter hade bara två kvar, så det får bli en annan gång. Gårdagen gick till mesta del åt till att koppla upp och testa lite. Men idag så fick jag dragit lite kabel och kopplat in en växeldekoder och en vändslinge automatik. Jag har kopplat in 4st växlar. Jag hinner inte göra mer idag. Men i morgon blir det mer gjort.

Jag har valt att på stationsområdet använda mittenspåret till genomfartsspår. Detta beror på att det kommer att gå en hel del godstrafik där igenom och den skall inte behöva vänta på att passagerarna skall stiga ombord.

Förhoppningsvis så kommer jag kunna göra nerfarten till undre planet i morgon. Men får se hur mycket jag hinner med.

Men nu är jag alldeles för trött för att skriva mer. Jag får be om ursäkt om det verkar rörigt. Men det är bara att fråga om ni har några frågor. Men nu lite bilder och en liten film på slutet:


 Jag trodde inte att körkontrollen skulle vara så bra. Jag trodde jag skulle sakna ett vred. Men efter man vant sig så gillar jag detta mycket bättre faktiskt. Det jag inte vant mig riktigt vid än så länge är att man skall klicka på en knapp för att byta håll. Jag vill trycka på bromsen.

 Nu är spårläggningen klar, förutom nerfarten som skall gå ifrån korsväxeln nederst i bild.

3 kommentarer:

  1. Det är bra jobbat Karl-Fredrik. Fungerar det som du tänkt? Vad använde du som underlag på övre slingan?

    SvaraRadera
  2. Övre slingan fungerar näst intill perfekt nu. Det är en växel som krånglar lite när jag kör med långa vagnar som är lätt lastade. Men undre delen har jag en del problem med. det blir inte så bra kontakt mellan loket och rälsen och jag har inte riktigt fått alla skarvar mellan skenorna bra. Så där har jag en del arbete.

    Som underlag använde jag Biltemas korktejp. Fungerar skitbra. Den är lite klibbig och har precis lagom storlek. Den är jättelätt att arbeta med, så den rekommenderar jag varmt. Den var billig med.

    SvaraRadera
  3. Ok, där ser man. Du har lyckats bra tycker jag!!

    SvaraRadera